Tuesday, November 27, 2007

Konsolipelaaminen tuhoaa Pc pelit?

Olen huomannut, että monille pc hardcore pelaajille on syntynyt vihaa konsoleita vastaan viimeaikoina. Ja naurettavat syytteet kuten pelien pilaantuminen tai kuvaavammin sanottuna konsolifoituminen on ollut haittatekijänä Pc pelaamisessa.
On mielestäni aivan naurettavaa alkaa syyttämään konsoleita moisesta asiasta joka on pääasiallisesti kuitenkin pelinkehittäjien omaa laiskuutta.

Jotkut sanovat että konsolipelit eivät ole yhtä vakavia tai syvällisiä kuin Pc pelit. Väärin, näillä ei ole tällä saralla yhtään mitään eroa, sillä konsoli joka on 90% tarkoitettu pelaamiseen omaa kaiken tarvittavan, kuten tietokonekin pelin luomiseen.

Konsoli sekä PC omaavat molemmat hyvin samankaltaista rautaa, molemmista löytyy näyttis, prosessori, välimuistit, kovalevy sekä verkkokortti(?). Ainoa ero on, siinä että konsolilla peli tehdään juuri sen yhden laitteen tehojen ehdoilla joka vaikuttaa lähinnä graafiseen ulkoasuun. Tietokoneella tämä taas menee Windowsin ehdoilla sekä tehovaatimusten kurissa pidon ehdoilla. Molemmat antavat samankaltaisen vapauden PELAAMISEEN, tietokoneilla sitten voi löytyä näitä ei pelillisiä ominaisuuksia kuten kartta editoreita sun muita modi työkaluja, joilla voi tehdä modeja nykypäivänä jo konsolipeleihinkin (katso Unreal Ps3 uutiset)

Tuoko tämän traagisen eron nyt sitten padi ja näppis+hiiri taistelu. Ei tuo, sillä molemmat omaavat tarvittavat portit lisäohjaimiin joten mikäli peli sen sallii voi siinä käyttää niin padia tietokoneella kuin hiirtä+näppistä konsolilla.
Molemmilla on mukava pelata mutta tietyissä peleissä niitä ei saa laittaa vastakkain, toisen omatessa epäreilun edun.

tappelupelit/autopelit pad>näppis+hiiri
fps/3rdps näppis+hiiri>pad

Molemmilla kuitenkin voi olla hyvä pelata saman genren pelejä vaikka eroja nopeudessa ja tarkkuudessa löytyykin.

Noh entä sitten Pal tv resoluutio?
No ei todellakaan, elämme jo HD aikakauden alkua, pelit tukevat konsoleillakin jo todella korkeita resoluutioita ja nämä näyttävät varmasti miellyttävältä myös siinä 19" näytössäkin.

Mistä tämä sitten johtuu?
Kenties se johtuu aiempien aikojen pelinkehittäjien töppäyksistä kuten DeusEx2 tai Halo. Joiden tietokone käännökset ovat todella laiskoja tekeleitä. Oblivionissakin jää ihmettelemään miksi käyttöliittymä on jätetty tismalleen konsoli version kaltaiseksi vaikka tämän puutteen saa jopa modin kautta muokattua vanhanaikaiseksi tietokoneella paremmin toimivaksi.

Pelit eivät myöskään yksinkertaistu sen konsolipelaamisen suosion noustessa, vaan
jos tämänkaltaista tuntee kokevansa kannattaa miettiä miksi pelejä tehdään. No rahan takia tietysti, ja mikäli kaikki PC ja konsolipelaajat pelaavat tietynlaisia pelejä niin sellaisia sitten tehdään. Tähän ei kannata kuitenkaan lannistua sillä aika ajoin ilmenee taas tiettyyn genreen suuntautunut helmi kuten GTA aikoinaan jotka suorastaan rohkaisevat sen genren pelien kehitykseen markkinaosuuksien toivossa.
Älkää siis syyttäkö konsoleita siitä että pelinkehittäjät laiskottelevat ja maksimoivat voittojaan.

DEUS EX 3



Tätä on odotettu, ja todella paljon. DeusEx2 oli pettymys, mutta en siltikään halunnut sarjasta päästää irti ja luultavasti DeusEx2:senkin läpäisen kunhan siihen täysillä inspiroidun.

Mutta ennenkuin alan juhlimaan niin haluan kuulla alustan. Toivomuksena on tietysti Ps3, X360 sekä PC. PC on aivan varma alusta pelille, mutta haluan silti tietää että onko PC näyttiksen osto lähestymässä kovaa vauhtia? Jos joku peli saa minut päivittämään konetta sitä pelatakseni on sen oltava onnistunut DeusEx comeback!

Folklore arvostelu


Kuinka saatoin unohtaa kyseisen arvostelun tekemisen täysin. Peli on pelattu jo aikapäivää sitten läpi mutta vasta tänään huomasin puutteen.

Folklore
Alusta: Ps3
pelaajia: 1
Online: laiha kenttäeditori
Genre: seikkailu, toiminta, fantasia höystettynä rpg elementeillä.

Folklore on tämän vuoden puolella julkaistavista peleistä ollut se mielenkiintoisin tekele. Se miten seurasin pelin julkaisun lähestymistä oli kuvista jutuista saanut todella mystisen kuvan pelistä. Mystiikka pelistä kyllä löytyy sen voin sanoa.

Pelin tarina keskittyy Doolinin kylään johon okkulttisen lehden päätoimittaja Keats kutsutaan apuun puhelimitse, sekä Äitinsä jo kauan kuolleeksi luullut Ellen saa kirjeen äidiltään. Pelin kauniin alkuvälianimaation jälkeen alkaakin pelinpääjuoni siltä seisomalta, kalliolta läheltä merta löydetään kuollut nainen, mutta hänet on surmattu. Tästä alkaa pelin kiehtova, juoni joka alkuvaiheissa heittää pelaajalle heti paljon kysymyksiä ja varmasti pistää monet etsivämäisesti myös itse miettimään mitä saarella on voinut tapahtua. Juoni pitää otteessaan aivan pelin loppumetreille saakka, mutta viimeiset luvut paljastavat ikävästi aivan kaiken joka kylvää pois suuren osan mahdollisista juoni analyyseistä ja faniratkaisuista mitä peli olisi tältä alueelta voinut saada. Se ei kuitenkaan onnistu juonta juurikaan pilaamaan, mutta loppu jäi kauas Shadow of memories pelin kaltaisesta syvyydestä. Mielestäni kuitenkin pelin juoni on tämän vuoden parhaista.

Pelaaminen on nokkelasti toteutettu vaikka toistaakin aika tavalla itseään. Jokainen Luku/jakso alkaa siitä kun pelaajan täytyy löytää jokin vainajan esine jotta he pääsevät esittämään tälle tuon puoleisessa kysymyksiä, tässä on kaikki mitä peli tarjoaa adventure puolelta ja jättää varmasti monet kylmäksi sillä pulmia ei periaatteessa edes ole, kaikki mitä pitää tehdä lukee aina mapissa ja mikäli hiemankin juonta lueskelee niin tietää varmasti minne mennä tai mitä tehdä.
Tämän jälkeen kun on esine saatu, matkataankin uuteen Tuonpuoleiseen jossa periaate on mennä paikasta A paikkaan B jossa B on joka jakson päättävä pomo vastustaja. Ikävää tästä tekee se että tätä käytetään jokaisessa jaksossa ja nämä täytyy läpäistä molemmilla hahmoilla, kaiken tämän lisäksi ovat reitit todella lineaarisia.
Taistelua harrastetaan paljon, ja näissä käytetään hyväksi folkkeja joiden tunnus tai sielun pelaaja on varastanut tai saanut. Pelaajalle on annettu neljä nappia joihin folkit sijoittaa ja jokainen folkki omaa oman hyökkäyksen mitä he tekevät napin painalluksen jälkeen. Kun vihollis- folkkia on vahingoittanut tarpeeksi pompahtaa hänen tunnuksensa esiin ja pelaaja voi täten varastaa sen folkilta.
Folkkeja löytyy paljon ja joukosta löytyy paljon erilaisia folkkeja erikoiskykyineen, mutta valtavan suuri osa näistä on hyvin samankaltaisia.

Musiikki on pelin ehdottomasti parhaimmista anneista, se yhdistettynä juonikuvioihin nostaa tunnelmaa. Ne myös sopivat pelin hieman eksoottiseen ja erikoiseen teemaan loistavasti. Näitä on valitettavan vähän ja useissa kohtauksissa pakataan käyttämään lähinnä pääteemaa ja vaihtelua tulee kaipaamaan. Kappaleiden määrästä huolimatta, ne mitä pelistä löytyy, ovat korkea tasoisia.

Visuaalinen toteutus on myös pelin parhaimpiin anteihin kuuluva ominaisuus. Peli ei ehkä yllä nextgen pelien parhaimmistoon tällä saralla, mutta taiteellinen luovuus suorastaan hehkuu pelin kentissä. Doolin ja faery realm ovat molemmat todella tunnelmallisia ja näiden jälkeisistäkin maailmoista ehkä yksi on heikompi esitys tällä saralla, tämä tietysti riippuu pelaajan teema mieltymyksistä aika pitkälti.

Pelin kesto oli minulle lievä pettymys, kaikkien folkkien kerääminen pääjuonen läpäisyn kanssa kesti ehkä sen 16 tuntia. Tuo tunti määrä on silti hyvin kattava määrä monen silmissä, mutta uudelleen pelattavuuden vähyyden takia pelin pariin palaa lähinnä juonen uudelleen lämmittelyn nimissä myöhempänä ajankohtana.

Vahvalla juonella ja pelillisillä ideoilla varustettu tekele joka kärsii toteutuksen yksinkertaistamisesta.

8-/10

Monday, November 26, 2007

Pelaamisen pakkomielteet

Ajattelin pitkästä aikaa, tai ensimmäistä kertaa sillä en muista kirjoittaneeni blogiini vielä kamalasti mietteitä nykypäivän pelaamisesta.

Pelaaminen on viihdettä
Oma pelaamiseni on monipuolistunut huimasti iän karttuessa, nytemmin saan iloa monesta erityyppisestä pelistä ja yritänkin hankkia itselleni varsin monipuolisen valikoiman. Tällöin voin viihteen kierteisiin istahtaa ottamalla hyllystä pelin jota haluan juuri sillä hetkellä pelata. On jokseenkin hiemän häiritsevää nähdä nykypäivän konsoleiden nettiominaisuuksien takia, joista nyt näkee mitä kaveri pelaa ja mitä ei. Jos lykkään levykelkkaan vanhemman pelin koska itseäni tekee mieli pelata ihan muuten vain sillä hetkellä, tulee yhtäkkiä viestiä kaverilta että eikö COD4 enää kiinnosta.

Kehumis oikeudet
Monet pelit omaavat kaikenlaista pikkukivaa saavutettavaa niille jotka jaksavat yhtä peliä pelata päivät pitkät. Hyvänä esimerkkinä on nykypäivän FPS/3rd person shootterit sekä tietokoneilla yleistyneet MMORPG pelit. Itselle kun arvot eivät juurikaan kerro mitään pelaajasta ja arvon kanssa harvemmin kehuskelen ellen sitten ole saanut esim lempi asetta/hahmoa/bonus ominasuutta avattua sillä joka on lähinnä suosittelua että kannattaa koittaa jos aikaa löytyy. Mutta näiden pelien yleistyessä on tullut vastaan myös ihmisiä joille on pakko mielle verrata ja lemuta omasta kehustaan. Mikä saa nämä ihmiset mieltämään että minua kiinnostaa onko heidän hahmonsa 50 lvliä minun hahmoani yläpuolella tai sotilas arvo on 5 tähden kenraali kun itse vielä möyrin ylikersanttina. Mitä luulet että mietin kun tulet kysymään minulta näin: "Hei sain just kenraalin natsat pelissä nönnönönöö, mikäs sun arvos on?" tuo on lähes sama asia kuin kysymys: "oon pelannut tätä peliä Xtuntia paljonkos sää oot pelannut"

Nämä ovat silti ihan kivoja pikku lisiä mitkä pidentävät pelin elinikää hienosti, mutta älkää antako arvojen sun muiden nousta liikaa päähänne. Onko kenraalin natsat loppujen lopuksi pakko saada jotta saisit enemmän respectiä? ehkä tietyissä piireissä. Mutta monien silmissä nämä saavutukset eivät merkitse paljoakaan.
Pelaatteko pelejä viihdykkeenä vai teettekö vain työtä sen takia että teitä kunnioitettaisiin saavutuksenne kanssa enemmän?

Thursday, November 22, 2007

Parhaat pelit jota kukaan ei ole pelannut Osa:3 KKND Krossfire


Muistan muinoin kun vielä Psx:lläni pelailin olin löytänyt omasta mielestäni todella mielenkiintoisen pelin. Olin tuolloin vielä pieni, mutta pistin rahat kasaan ja ostin alennuksesta löytyneen KKND: Krossfire pelin pleikkari ykköselle.

Peli oli Red Alertin kanssa ainoa strategia peli mitä oli tuohon aikaan tullut pelattua. Aluksi peli tuntui hemmetin vaikealta ja sitä se paikoitellen varmasti olikin. Mutta oppiessani yhä enemmän pelistä luonnisti strategia peli myös pleikkarilla. Rakastin peliä, ja se on edelleen yksi harvoista RTS peleistä jota olen jaksanut läpi vetää.

Peli kertoo ydinsodan jälkeisesta mailmasta jossa ihmiset nousevat omista pommi suojistaan kauhistelemaan tekojaan, mutantit aloittavat taistelunsa maan hallinnasta, ja samaa povaavat Series 9 robotit. Kaikilla näillä kolmella oli oma tarinansa ja omat tehtävät. Juoni kelpasi tuohon aikaan itselle aivan mainiosti ja meno oli juuri sellaista mitä olin etsinyt. Tähän soppaan vielä oli lisätty mitä mainiompi jaetun ruudun moninpeli, ei.. Kuulit oikein JAETUN RUUDUN KAKSINPELI RTS:ssä. Voi että sitä tuli iloisena väännettyä kaverin kanssa ja fiilisteltyä.

Harmillisesti pelilevy hajosi tiuhassa käytössä jota kirosin aina koko ala asteen ja kenties osan yläasteen ajoista. Nyt peli kuitenkin löytyy ilmaispelinä? internetin valtamerestä vaikkapa

täältä ->
KKND2 PC versio RAR 70mt
kyseinen sivusto on joku ulkomaalainen sivusto ja väittää peliä freewareksi. En silti tiedä tuon tiedon luotettavuutta mutta kun niin sanovat niin tuskin linkki ketään haittaa. Sitäpaitsi peliä on VIELLÄ epätodennäköisempi löytää yhtään mistään kuin aiemmin mainitsemiani pelejä.



Niin ja pelin saamista lievästi ilmaistuna "vaihtelevista" arvosanoista ei sitten keskustella, sillä peli on quality piste.

Tuesday, November 20, 2007

Super Mario Galaxy hankittu



Tänään oli pakko hakea Wii:lle vähän pelattavaa vaikka tuota paper marioakaan ole vielä läpäissyt. Wii arvostelut ovat ikävän harvassa tällä sivulla mutta yritän parantaa tilannetta nyt kun jaksoi Wiin taas hakea omaan huoneeseen suuremman telkun luo.

Alku fiilis on mitä mahtavin, peli on lähes kaikkea sitä mitä tasohyppely peliltä haluaa. Peli ei tähtien ampumisesta huolimatta omaa edes räiskintää kuten Sonyn konsolin kilpailevat tasohyppelyt Ratchet ja Jak (joita suosittelen myös kokeilemaan, kuten Mario Sunshinea sekä Mario 64:sta(vc) ellei vielä ole ennättänyt)
En nyt silti aivan ole niin ällikällä lyöty kuin moni foorumeilla oleva on. Kommentit kuten "saa kyyneleet valumaan silmissä" "antoi uutta uskoa pelaamiselle" ovat mielestäni aika ylilyöntiä pelin kuin pelin suhteen, mutta kiva jos on noin tehnyt ja antanut elämääkin suuremman kokemuksen.
Mutta mahtavaa menoa peli kuitenkin on.

Kentät ovat alkujaksojen perusteella todella nokkelasti toteutettuja, Uusia ideoita hyödynnetään siellä sun täällä, uusia kykyjä löytyy myös joten sienien syönti kannattaa edelleen, Grafiikat ovat Wiin eliittiä ja visuaalinen anti on muutenkin todella korkeaa.
Negatiivisella puolella löytyy pieniä puutteita kuten kamerakulman paikoittainen sijainti, välillä epätarkat hypyt johtuen juuri tuosta kamerasta, ja kontrolli Marioon hieman värkkyy vaihtaessa puolta eri alustoilla. Ja kun muitakin pelejä juonesta arvostellaan niin ei tässä kuten marioissa yleensäkään se mikään hääppönen ole.

Loistava peli kyseessä silti, ja noista pikku erheistä ei kannata järin piitata sillä ne eivät kokemusta juurikaan pilaa vaikka välillä kuoleman tai pari voivat tuottaakkin.

Vinkkinä Nintendolle silti antaisin näihin peleihin että Suomenkieli olisi hieno lisä jota kilpailiat yrittävätkin varsin tehokkaasti tuoda peleihinsä joten miksipä ei johtava next gen koneen valmistaja. Pelit ovat kuitenkin tarkoitettu kaiken ikäisille. Fanipojat älkää nyt silti pistäkö hernettä nenään tästä ja valittako etten osaisi englantia, lähinnä nuoremman pikkusiskon näkökulmasta yritän peliä katsoa tässä asiassa.

arvostelun pukkaan kunhan pelin läpäisen ja toivottavasti tämä ei jää roikkumaan kuten paper mario joka varmaan täytyy seuraavaksi koittaa :)

Monday, November 19, 2007

Mielenterveys epävakaana? TOY HOME




On varmaan mainitsemisen arvoista että latasin kyseisen pelin Demon odottamatta siltä juurikaan mitään. Visuaalinen ilme toi mielikuvia lapsille suunnatusta pienestä yksinkertiasesta ajopelistä. Noh tottahan nuo ovatkin mutta en uskonut viihtyväni sen parissa kauaakaan.

Ikäväksi(?) yllätykseksi kuitenkin osoittautui jälleen kerran laadukaan tuntuinen PSN peli (tästä ei väitellä!)johon olisin valmis hinnan upottamaan. Pelin todella veikeä idea yhdistää fysiikan lait leikkisästi leikkiautoilla huoneeseen mitä eriskummallisimilla leluilla ja palasilla rakennetuilla ajoradoilla. Meininki on mitä hilpeintä ja nopeuden tunnettakaan ei pelistä puutu. Salaisuuksia on ripoteltu jo demossa kiitettävä määrä ympärille kenttää eikä pelaajaa pakoteta seuraamaan täysin oletettua reittä vaan rakoja kiitää muualle kentässä löytyy kyllä, ja mikäli ei niin mahdollisuus tönäistä ne muutavat este palikat pois tieltä löytyy yleensä aina. Kaiken tämän hauskuuden lisäksi peli viellä näyttää hyvältä! pyöreät objektit ovat pyöreitä ja kaunista vaikkakin yksinkertaistakin on kiva katsella. Tämä peli todella pistää jälleen harkintaan pankkikortin vaihtamisen osuuspankista sambo pankkiin jolloin psn transactiot onnistuisivat.

Ikävää kun Psn korttien saapumisesta eurooppaan ei ole vielä sen jälkeen kuulunut yhtään mitään vaikka maksumenetelmä on jo PSN palveluihin lisätty.

Sunday, November 18, 2007

Ps3 Teemat

Tulen laittamaan tähän omatekoisia teemojani Ps3:lle. Sekä mahdollisesti myös kavereiden. Mutta älkää odottako näitä tähän kovin useasti tulevan sillä niiden teko on todella aikaavievä prosessi.

Teema [kuva teemasta]
Scarface Teema [1]

Call of Duty4: Modern warfare [arvostelu]



Alusta: Ps3, Xbox 360, PC
Pelaajia: 1-4 verkossa 2-16
Tekiä: Infinity ward
Genre: First person shooter (fps)

Vaikka, muutama viikko sitten teinkin FPS pelien tiuhasta julkaisutahdista pienen mielipide postauksen en voinut täysin ohittaa mahdollisuutta tutustua todelliseen 10/10 arvioita napanneeseen tekeleeseen. Tässä on oiva tapaus katsoa että kuinka hyviä nämä nyt sitten oikeasti ovat.
Sen joudun kyllä myöntämään että, olen kyllä positiivisesti yllättynyt kyseisen pelin laadusta.

Graafisesti peli on Ps3:n pelien kärkeä varmasti, tiuhassa toiminnassakin peli säilyttää varsin sulavan 60 fps;n (frames per second) menon. Alun treenaus jaksot ovat kuitenkin varsin laihoja suorituksia tällä osa alueella sillä ne tuntuvat jokseenkin keskeneräisiltä, mutta ajavat asiansa.
Heti ensimmäisen oikean tehtävän visuaaliset efektit miellyttävät toden teolla silmiä, veneen kannet lainehtivat vedestä sillä sää on todellinen hirmumyrsky. Pinnat kiiltelevät nätisti ja sotilaat liikkuvat ryhmissä uskottavasti. Valot luovat todella kauniisti varjot ympäristöön ja useasti todella hämmästyttävän sulavasti. Ympäristön tuhoutuminen on kuitenkin suoraan sanoen pettymys.
Monet räiskinnät nykypäivänä kun käyttävät fysiikan mallintavia ohjelmia jo liiallisuuksiin niin call of duty ohittaa tämän kohdan sieltä missä aita on matalin. Toki monet objektit lentävät normaalisti mutta paljon löytyy vielä niitä mitkä eivät liiku lainkaan vaikka kuinka ampuisi.

Pelattavuus on call of duty:n vahvuus. Ohjaaminen on todella miellyttävää ja tarkkaa. Mikäli tähtäys asento ei ole käytössä hahmot harvemmin osuvat juuri mihinkään, mutta tätä käyttäessä hahmot liikkuvat hitaammin ja tähtääminen onnistuu loistavasti. Tämä voi kuulostaa kankealta mutta sitä se ei ole, se tuo peliin lisää realistista tunnelmaa. Vaikeammilla vaikeustasoillakin ei tarkkuus ollut koskaan liian huono vaan kaikki jaksot olivat suhteellisen helposti lähestyttäviä.
Invertin saa laitettua tähtäämiseen joka on nykypäivänä pakko olla näissä peleissä sillä molempia tähtäin asetuksia käyttää moni pelaajista.

Musiikki pelissä on sitä perus juttua, se ei juurikaan pelaajaa hetkauta mutta antaa paikoitellen sen tarvittavan mausteen toiminnallisiin kohtauksiin mitä ne tarvitsevat. Siihen ei pelatessa juurikaan kiinnitä huomiota. Eikä musiikkia aina pelissä taustalla soi, moninpelissä tuleekin paikoitellen hieman häiritsevän kuuloisia hiljaisia hetkiä erityisesti hardcore search and destroy matseissa.

Yksinpelin kesto riippuu aika tavalla vaikeustasosta, hardened vaikeusasteella sain itse kulutettua siihen luultavasti semmoiset 10 tuntia, mutta uskon että helpolla tai normaalilla peli ei kestäisi lähellekään tuota. Tämä on harmillista sillä sen voi määritellä jo aika lyhyeksi ja moninpeleistä pitämättömille (näitäkin löytyy) voi tulla suhteellisen tyhjä olo läpäisyn jälkeen. Arcade moodi joka avautuu yksinpelin läpäisyn jälkeen ehkä lisää uudelleen peluu arvoa joidenkin silmissä mutta itse en löytänyt mitään netti ranking tilastoja joten tämä jää lähinnä todella vajaaksi ominaisuudeksi. Vihollisten tietojen, etsiminen jaksoista voi kannustaa useampia uudelleen pelaamiseen sillä niitä tarpeeksi kerätessä saa avattua varsin hauskojakin huijauskoodeja peliin joista vain osa antaa todellista ylivoimaa vihollista vastaan, muiden ollessa hauskoja visuaalisia muutoksia. Nämä tosin ovat hauskoja vain muutaman minuutin maksimissaan kukin.
Plussaa joutuu silti antamaan juonta hienosti kertovista kohtauksista jossa pelaaja näkee esimerkiksi presidentin teloituksen presidentin silmistä kuvattuna. Juoni on sitä peruskauraa mitä on Codeissa ennenkin nähty, ja jos jotain tästä joutuu sanomaan, niin on se keskikastia huomattavasti parempi mutta mitään DeusEx:iä ei raapaista edes pinnallisesti.

Moninpeli onkin pelin todellinen vahvuus vaikka yksinpeli on todella hyvin toteutettu kestostaan huolimatta. Arvojen kerääminen ei tunnu lähellekään niin puuduttavalta kuten esimerkiksi Warhawkissa jossa kenraaliksi yleneminen kestäisi luultavasti useita kuukausia normaalipelaajalta.
Tässä ylenemis nopeus on saatu sopivan nopeaksi eikä tässäkään silti olla liioiteltu, myös ase ja peli haasteet avattavilla lisäyksillään tuovat mukavasti lisämaustetta nettipeliin. Sotilasluokkia on muutama mutta parhaan saa aikaan tekemällä sen itse. Täten saa valita luokalle aseen, käsiaseen sekä kranaatit, ja kaksi erikoisominaisuutta kuten kestävämmän hahmon tai vaihtoehtoisesti tarkemman tai jopa vahinkoa tuottavamman. Nämä tuovat kivasti vaihtelua peliin. Pelimuotoja löytyy kiitettävän paljon vaikka itse jään hieman toivomaan vielä Hardcore team deathmatch pelimuotoa, sillä nykyään sen voi saada vain sattumalta team hardcoreen liittymällä. Perinteiset ei hardcore pelimuodot ovat silti mielestäni peliin hieman oudosti toteutettuja. Pelaajat kestävät useita laukauksia tappaa ja tämä tekee suuresta osasta aseista täysin hyödyttömiä muuta kuin hardcore matseihin. Monet tuntuvat kyseisessä pelimuodossa vain käyttävän räjähde ja vahvoja sarjatuli aseita. Puhumattakaan siitä että lisää kestävyyttä antava kyky on lähes pakollinen kyseisessä moodissa, puhumatta kyvystä tiputtaa kranaatti kuollessaan mikäli tappoja haluaa. Hardcore onkin moninpelin vahvempi puoli sillä kaikilla aseilla on kyseisessä moodissa vahvuudet oli ne sitten tarkempia tai järeämpiä. Hardcore pelillisesti tarkoittaa sitä, että pelaajat näe lainkaan paljonko ammuksia on, tai karttaa jossa pelaajat näkyvät. Hardcore matseissa myös yksilaukaus on useasti yksi tappo. Itseä häiritsee myös muutama hieman typerä lisä moninpeleihin kuten helikopterin kutsuminen kentälle tietyn kokoisen tappoputken saamisen jälkeen. Ps3:lla on myös ollut hieman ongelmia päästä peleihin mukaan, sillä pelaajia on odotettua paljon enemmän. Pelinkehittäjät ovat tosin jo tämän kimpussa ja parannusta on jo luvassa.

9-/10
Toisesta maailmansodasta nykypäivään onnistuneesti.

Monday, November 12, 2007

Uncharted Demo

Aluekoodien rantautumisesta eri mantereideiden Playstation kauppapaikkojen demoihin on pelätty jo erityisesti euroopassa jo jonkin aikaa. Uncharted peliä luultiin ensimmäiseksi peliksi joka omaisi aluekoodin peliin jääneen bugin takia. Naughty dog eli tietämättömille, pelitalo joka on Unchartedin sekä Jak pelien takana, kuitenkin huomasivat tämän ongelman ja korjasivat demon kaikkien saataville.

Onko tämä nyt sitten Sonyn virallinen myöntäytyminen kauppapaikkatileille, vaiko pelkän sisäisen pelitalon fanien miellyttämiseen liittyvä seikka? (jälkimmäinen onnistui hyvin sillä positiivisten kommentien tulva playstation blogiin varmasti miellytti myös naughty dogin työntekijöitä, ja kukaties muutama sata kopiota menee varmasti tämän myötä enemmän pelin julkaisun yhteydessä.

No joka tapauksessa pääsin itsekkin tuota kautta uncharted demon lataamaan.

Demo alkaa Nathan Draken lentäessä pienellä lentokoneella kohti viidakkoista saarta, kunnes ilmatorjunta tykit vaurioittavat lentokoneen lentokyvyttömään kuntoon. Molemmat tietysti hyppäävät lentokoneesta laskuvarjoen avulla mutta kantautuvat erilleen. Tämän jälkeen pelaaja pääsee tutkimaan ihan hyvän kokoista demo kenttää kaikessa rauhassa. Ohjattavuus toimii todella hyvin ja Nathan liikkuu hyvin elävästi ympäristössä pelaajan ohjattamana. Pelin kiipely kohtaukset tuovat lievästi mieleen Prince of persia pelin hyppelyt. Toiminta taas vaikutta hyvin paljon muutaman vuoden takaiselta freedom fighters peliltä. Toimintaa oli itselle hieman liikaa mutta mahdollisuus hiipimiseen ja vihollisten yksikerrallaan äänettömästi oman elämänsä päätökseen saattamisesta miellytti sillä pelkäsin jo pelin olevan yhtä tulitaistelua alusta loppuun.

Peli julkaistaan tämän kuun keskivaiheilla tai loppupuolella Amerikan mantereella, mutta peli ennättää eurooppaan vasta joulukuusen alle, tai no joulukuun alkupuolelle jos ajat mitä olen lukenut pitävät paikkaansa.

Call of duty4 hankittu


Vaikken mikään räiskintäpelien ylin ystävä olekkaan pystyn näistä silti nauttimaan. Tämän pelin ostoa miettisin pitkään ja hartaasti sillä arvosanat ympäri mediaa olivat todella korkeat. Joten päätin hypätä kelkkaan mukaan monen Konsolifinin pelaajan kanssa. Ensimietteet pelistä ovat kutakuinkin positiiviset vaikkei peli mikään täydellinen olekkaan. Sekä yksinpeli että moninpeli ovat rautaa joka onkin harvinaista fps peleissä. Juoni on suhteellisen tuore ja sitä kuvataan monen henkilön silmistä ja osa näistä ei selviydy lainkaan, tämä voi johtua myös pitkälti siitä että call of dutyn ensimmäinen osa pc:llä on jäänyt ainoaksi läpäisyksi sarjan aiemmista osista. Ps2:n räiskintä pelit eivät mitään kovia laatutapauksia ollut muutamaa vahvaa poikkeusta lukuun ottamatta joten näihin konsolituotoksiin en koskenut.

Pyrin tuomaan arvostelun tänne kunhan olen pelin läpäissyt ja moninpelin kunnolla läpi klaarannut.

Wednesday, November 7, 2007

2.0 käyttöjärjestelmä Päivitys PS3

Päivitys 2.0 info Tree Speech:

Lähde:
http://threespeech.com/blog/?p=699

Lainaus Three speech sivustolta http://threespeech.com/

"Following is the official press release from Sony on Firmware Update 2.00 (available for download 8 November). On top of the ability to turn the PlayStation 3 on remotely via the PSP, Version 2.00 also allows the creation of playlists in both the music and photo sections, giving users an opportunity to create unlimited music playlists, as well as sharing favourite photos in high definition.

Version 2.00 also allows for customisation of the XMB menu screen, with the ability to change the colour and brightness or to set a completely different custom theme. Moreover, there’s the addition of an Information Board on XMB to keep users up to date on the latest PlayStation news, the inclusion of a new PlayStation Network category and logo for easier navigation and Trend Micro Web Security, a free2, state of the art internet security system."


Tunne on vähän neutraali sillä en tältä mitään vapahdusta odottanutkaan. Mutta hienoja lisäyksiä silti vaikka monien odottama XMB pelin aikana uupuukin.

Englannin taidottomille (lol)
- Ps3 päälle Psp:n kanssa
- Musiikkiin ja kuviin soitto/näyttö listat.
- XMB valikon kustomointi väreillä, kirkkauksilla sekä teemoilla. (luultavasti saman kaltainen kuin psp:llekin tuli hiljattain)
niille jotka ei psp custom theme:stä tiedä mitään kuvia: http://boardsus.playstation.com/playstation/board/message?board.id=pspmedia&thread.id=236337[/url]
- Info osio josta näkee Ps3 aiheisia uutisia(?)
- Lisätty PSN kategoria (?)
- Trend micro web security, state of the art internet security system (nähtävästi jokin virus/palomuuri plekelle.)

Psp teemat



Psp:lle tuli jo muutama kuukausi sitten päivitys joka mahdollisti teemat. Tähän julkaistiin myös hetken myöhemmin editori joilla näitä pystyy tekemään.
Mikäli haluat Psp:llesi paremman teeman kuin alkuperäinen niin käyppä vaikka täältä latailemassa itsellesi muutama:

Teemoja

Teemat laitetaan PSP/THEMES/
kansioon jonka voi tuonne kätevästi tietokoneella luoda ellei teemoja suoraan psp:lle lataa jostain.

Niille jotka haluavat noita yrittää itse tehtä löytyy editori täältä:

PSP-Theme Editor

Ja tutoriaali (englanniksi)

Tuesday, November 6, 2007

Folklore F.A.Q



Tein noin viikko sitten, Folklore pelille oman Faq osaston Konsolifinin foorumeille.
Mikäli peli löytyy ja vastaan tulee ongelmia kannattaa vilkaista kyseinen Threadi jos vaikka sieltä vastaus kysymykseen löytyisikin.

FOLKLORE F.A.Q

Parhaat pelit jota kukaan ei ole pelannut osa2. Deus Ex: The Conspiracy



Alusta: PC, Ps2
Tekijä: Ion Storm
Pelaajia: 1

PC:llä edelleen maineikas ja monien mielestä edelleen paras first person shooter mitä on koskaan julkaistu. Peli on kylpenyt monissa hyvissä arvioissa ja kehuissa.
Kuitenkin kohtuullisen laadukas PS2 versio ei yltänyt läheskään samankaltaiseen suosioon vaikka uudelle alustalle astelikin. Itse olen pelin vetänyt Ps2:lla noin viisi kertaa läpi sekä useita kertoja puoleen väliin.

Peli kertoo nanotekniikalla super agentiksi pumpatusta JC Denton nimisestä henkilöstä joka on alkupuolella valtion puolella ja pyrkii eliminoimaan terroristit jotka varastavat ihmelääkettä harmaaseen kuolemaan joka kylvää New york:in kaduilla.
Peli ei ole aivan normaali FPS peli vaan siihen on sekoitettu System shock2:sen tapaan roolipeli elementtejä. Pistoolilla ampuminen on varsin tehotonta jos agentti ei ole kouluttautunut tähän, eikä myöskään hakkerointi onnistu. Kaikkia kykyjä ja taitoja pelissä ei voi maksimoida joten loppua kohden edetessä joutuu pelaaja hieman miettimään miten haluaa edetä hiipimällä, toiminnalla vaiko kiertämällä.
Peli oli myös ensimmäinen FPS peli jossa tekemisillä on lievä vaikutus juonen kulkuun ja siihen miten hahmot maailmassa reagoivat sinuun. Alkutehtävässä jos et tapa yhtään terroristia ja käyt naisten vessassa, toetaan pelaajalle että hän olisi voinut käyttää enemmän voimaa etenemisessä sekä pyytävät ettei hän kävisi enää naisten vessassa.

Harmi kyllä, Deus EX2 (PC, XBOX) oli totaalinen katastrofi faneille ja DeusEx3 on vain kaukainen haave joka toivottavasti toteutetaan vielä lähitulevaisuudessa.

KUVIA: IGN